Fountain Fuel bouwt aan een netwerk van elf zero-emissie energiestations die gereed moeten zijn in 2025.
Op 21 oktober start zij in Amersfoort met de bouw van het eerste volledig zero-emissie energiestation van Nederland, waar voertuigen die daarvoor geschikt zijn zowel groene waterstof kunnen tanken als elektrisch kunnen snelladen. 

 De productie, opslag én levering van duurzame energie is meer dan ooit cruciaal. Klimaatverandering én de huidige gascrisis vragen om een versnelling in de energietransitie. We moeten af van fossiele brandstoffen en zoveel mogelijk overstappen op duurzame energiebronnen. Nederland staat dan ook voor een grote veranderopgave in mobiliteit. De ambitie in het Regeerakkoord liegt er niet om: in 2030 moeten alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarvoor moet voldoende laadinfrastructuur worden gerealiseerd. En niet alleen om elektrisch te kunnen laden: zonder waterstof loopt de transitie van fossiel naar duurzaam vast. Een enorme veranderopgave voor autoproducenten, maar misschien nog wel meer voor onze infrastructuur. Tijd dus, voor creatieve en innovatieve oplossingen! Met het eerste, volledig zero emissie energiestation in Nederland zet Fountain Fuel een stap voorwaarts. In Amersfoort kunnen voertuigen die daarvoor geschikt zijn straks zowel groene waterstof tanken als elektrisch snelladen bij Fountain Fuel. Medeoprichter Stephan Bredewold: “Groene waterstof speelt – naast elektriciteit – een cruciale rol in de energietransitie als emissieloze energiedrager. Waterstof heeft een paar belangrijke voordelen. Als opslagmedium levert waterstof een bijdrage aan netstabiliteit en het beperken van netcongestie. De energiestations van Fountain Fuel dragen dus bij aan het totale energiesysteem voor netstabiliteit én energieopslag!”

Waterstof én elektrisch 

Waterstoftechniek heeft een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van voertuigen die met energie uit accu’s worden aangedreven. Maar we geloven in de kracht van én én, niet óf óf. Medeoprichter Steef Severijn: “De waterstofmotor laadt de accu van het voertuig tijdens de rit voortdurend bij. Je hebt dus minder accu’s nodig. Dat scheelt veel gewicht en ruimte. Het hangt van de situatie af welke oplossing de beste is. Soms zijn dat accu’s, soms is dat waterstof. Accu’s voor kleine voertuigen met een beperkte actieradius, beperkt gebruik en laadvermogen. Waterstof voor mensen die een groter bereik nodig hebben en die niet kunnen of willen wachten op het traditioneel bijladen van de accu’s bij laadpalen, maar die binnen vijf minuten de weg weer op willen. Daarom kunnen gebruikers bij onze energiestations waterstof tanken én elektrisch snelladen.”

Arjan Klaver 

Beeld: Vrijgegeven Illustratie