Hoewel het werk van een deurwaarder vaak wordt gezien als zakelijk, afstandelijk en strikt volgens de regels, blijkt de werkelijkheid volgens Patrick Platen die dit ambt vervult, een stuk weerbarstiger.
Patrick Platen, deurwaarder bij Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders in Amersfoort, kent de vooroordelen die leven over zijn beroep. “Het is een misvatting dat wij voortdurend met agressie te maken hebben,” stelt hij. “Toch is het een realiteit die we niet kunnen negeren. De ernst van een situatie hangt vaak af van hoe je die als deurwaarder zelf ervaart.”
Wanhoop
Gerechtsdeurwaarders hebben in de praktijk regelmatig te maken met agressie, bedreiging en zelfs situaties die hun eigen veiligheid in gevaar brengen. Achter iedere deur schuilt immers een unieke situatie en soms ook een flinke lading emotie. Hoewel veel mensen denken dat deurwaarders altijd botte pech brengen, wijst Platen erop dat zijn werk veel meer draait om bemiddeling dan om dreiging. “We proberen te communiceren, afspraken te maken en oplossingen te vinden. Maar soms bots je op muren van wanhoop of woede.”
Verontrustend beeld
De cijfers liegen er niet om. Uit onderzoek van Ipsos blijkt dat in 2024 maar liefst 78% van de deurwaarders te maken kreeg met verbale agressie. Bij 20% van hen gebeurt dit zelfs maandelijks of vaker. Daarnaast meldt 49% intimidatie, 48% bedreiging en 25% fysieke agressie. Opvallend is dat 1% van de deurwaarders zelfs geconfronteerd werd met dreiging tot zelfdoding. Dat dit niet bij elk dossier gebeurt, is duidelijk. Maar de aantallen laten zien dat het geen incidenteel probleem is. “De meeste mensen reageren gelukkig netjes,” zegt Platen. “Maar het komt voor dat mensen hun zelfbeheersing volledig verliezen. En dan moet je professioneel blijven.”
Veiligheid en ondersteuning
Gelukkig staan deurwaarders er niet alleen voor. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft protocollen en ondersteuningsmogelijkheden in het leven geroepen. Daarnaast nemen deurwaarders zelf maatregelen. Aangifte doen bij de politie is mogelijk, mits er voldoende bewijs is. Ook worden er trainingen aangeboden om beter met agressie om te kunnen gaan en situaties te de-escaleren. “Sommige kantoren investeren in beveiliging of laten deurwaarders samen op pad gaan in risicovolle situaties,” vertelt Platen. “Het vak is veranderd. Je moet niet alleen juridisch onderlegd zijn, maar ook communicatief sterk en mentaal weerbaar.”
Duidelijke oproep
Ondanks de maatregelen en de aandacht voor het probleem, blijft één boodschap overeind staan. Platen formuleert het krachtig en zonder omhaal: “Blijf met je vingers van deurwaarders af.” Een simpele oproep, maar eentje die meer respect en menselijkheid vraagt voor een beroep dat vaak ten onrechte als hard en kil wordt bestempeld. „Achter elke dagvaarding en beslaglegging zit immers een mens – aan beide kanten van de deur.” (Bron: Eemland1. Tekst: Tim van Scheijen, beeld: Unsplash)