Door onze collega Marco Willemse van Nieuwsplein33
Amersfoort – Met 5000 nieuwe huizen en appartementen in de Nieuwe Stad, op de Wagenwerkplaats en op de Kop van Isselt staat Amersfoort als groeistad voor de zwaarste taak ooit. Het vinden van ruimte voor duizenden woningen in een dichtbevolkt en druk stadshart is één ding, maar hoe wikkel je het verkeer af wanneer er over tien jaar zo’n 7500 nieuwe Amersfoorters wonen en leven langs Eem en Spoor?
Mobiliteit is de smeerolie van stadsuitbreiding en de lokale economie, weet de Amersfoortse socioloog en kenner van de plaatselijke infrastructuur Stan Iking. “Én het is de lastigste, want midden in een drukke stad nog wegen verbreden of aanleggen is zelden een optie.”
Om die lijn maar meteen door te trekken: Amersfoort heeft volgens Iking in Langs Eem & Spoor niet de infrastructurele luxe om haar wegennet uit te breiden. Er is noch in de Nieuwe Stad, noch op de Kop van Isselt ruimte voor extra asfalt. Zelfs voor een fatsoenlijke fietsverbinding met de wijk Soesterkwartier, waar de winkels en scholen liggen voor de toekomstige Isselt-gezinnen, is het al billenknijpen, constateert hij. “Een veilige fietsbrug over de Amsterdamseweg komt er vermoedelijk niet, omdat er letterlijk geen plek is voor de hellingen.” Bron: Nieuwsplein33/ Eemland1.
Lees het hele artikel hier: https://www.nieuwsplein33.nl/nieuws/3972857/socioloog-stan-iking-bouw-5000-woningen-zet-mobiliteit-en-leefbaarheid-onder-druk





