Consumenten oriënteren zich steeds vaker op aankooplocaties net buiten hun eigen woongemeente. Dat blijkt onder meer uit recent onderzoek van de Coöperatie Centrum Ondernemers Baarn naar de herkomst van hun winkelend publiek. Een gemeente als Baarn profiteert van de hoge parkeerkosten in stedelijke gebieden.
In de afgelopen twee jaar is er veel discussie geweest over betaald parkeren in stedelijke winkelgebieden. Twee kampen staan lijnrecht tegenover elkaar. Aan de ene kant zijn er winkeliers en anderen die economisch afhankelijk zijn van fysieke retail, die pleiten voor lagere parkeertarieven of zelfs voor het volledig afschaffen van betaald parkeren. Aan de andere kant staan gemeenten en parkeerexploitanten, die stellen dat gratis parkeren leidt tot mobiliteitsproblemen en verlies aan inkomsten.
Duur parkeerbeleid
Toch lijkt het parkeerbeleid in steden een duidelijke invloed te hebben op het winkelgedrag van consumenten. Zeker voor bewoners van uitleggebieden, die al een flink stuk moeten rijden om te winkelen, kunnen hoge parkeerkosten een drempel vormen. Een goed voorbeeld is de gemeente Baarn, die steeds meer bezoekers trekt uit omliggende steden, met name uit Vathorst, een snelgroeiende wijk van Amersfoort. Baarn profiteert hiermee direct van het – vaak dure – parkeerbeleid in Amersfoort.
Levendig en sfeervol
Jan de Weijer, voorzitter van de Coöperatie Centrum Ondernemers Baarn, onderzoekt met zijn team jaarlijks de herkomst van winkelend publiek. “We doen onze metingen op zaterdagen en wat opvalt is de groei van het aantal bezoekers uit Vathorst,” vertelt De Weijer. De laatste meting liet een toename zien van 6%, wat weer 2% meer is dan het jaar ervoor.” Volgens De Weijer maakt het voor de consument weinig verschil of men naar het centrum van Amersfoort rijdt of via de A1 naar Baarn komt. “Baarn heeft meer dan honderd speciaalzaken, een gastvrije sfeer en – niet onbelangrijk – gratis parkeergelegenheid. Bovendien is de Brink een levendig en sfeervol plein, omringd door gezellige horecagelegenheden. Er is altijd plek voor je auto, en dat maakt het aantrekkelijk.” (Bron: Eemland1, tekst Arjan Klaver, foto: Hanneke Kiel)