Wachttijden in de verschillende ziekenhuizen meer in balans door wachttijdzorg.nl

0
189
Elly den Heijer in gesprek met Julian Timmerman

Over het algemeen moeten patiënten genoegen nemen met de wachttijd die zij te horen krijgen. De huisarts verwijst ze veelal door naar het meest nabij gelegen ziekenhuis. Mensen die niet in hun wachttijd berusten, vragen hun huisarts of zorgverzekeraar te helpen zoeken naar een alternatieve zorginstelling. Deze hebben echter vaak ook geen goed beeld van bij welk ziekenhuis mensen eerder terecht kunnen. De steeds maar oplopende wachttijden bij de Nederlandse ziekenhuizen zorgen dus voor veel hectiek en verdere gezondheidsklachten. Hierbij wordt de norm die de overheid heeft gesteld voor maximum wachttijden (Treeknorm) vaak bij lange na niet meer gehaald.

Bovenstaande was voor Julian Timmerman en zijn vader Jan de aanleiding om de website WachttijdZorg.nl te maken. De website is opgericht met het idee om de zorgconsumenten in Nederland zelf regie te geven, door mensen zelf een zorginstelling naar wens te laten kiezen. Op deze manier hopen zij het Nederlandse zorgsysteem transparanter te maken en wachttijden in balans te brengen. 

Door Petra Jungblut